18% groei voor De Cronos Groep in 2016
De Cronos Groep haalde vorig jaar een geconsolideerd zakencijfer van 480 miljoen euro. De 18% omzetgroei die hiermee gerealiseerd werd, onderlijnt de ambitie en dynamiek van de groep. Dat die ambitie op een kwalitatieve manier verwezenlijkt wordt, lezen we in een stijging van de bedrijfswinst met 3,5 miljoen euro, van 31,7 miljoen in 2015 naar 35,2 miljoen in 2016 (+11%). De nettowinst nam verder toe met 1,2 miljoen euro en klokte zo af op 15,3 miljoen euro (+9%). De basis van die groei ligt bij de 900 nieuwe medewerkers die werden aangetrokken in het voorbije jaar en de verdere sterke investering in ondersteunende diensten.
De komende jaren wil de groep verder een expansieve koers blijven volgen. De nadruk blijft liggen op autonome groei in België maar wordt aangevuld met groei in het buitenland terwijl strategische acquisities en participaties zowel in Belgische als buitenlandse bedrijven ook belangrijker worden.
Competitief voordeel voor klanten in een snel veranderende markt
De kernfocus van de groep is het oplossingsgericht toepassen van de nieuwste informatie- en communicatietechnologie in nauwe samenwerking met de business afdelingen en de informatica afdeling van klanten. Hierdoor kunnen zij een competitief voordeel verwerven in een snel veranderende markt en dit op verschillende domeinen. We denken dan aan financieel beheer, HR en ERP omgevingen, en ook CRM oplossingen.
Rond de implementatie van E-commerce oplossingen is de groep leider in de Benelux. De groep investeert sterk in nieuwe technologieën en toepassingsgebieden zoals AI, Robotica, Blockchain, Internet of Things (IOT), Big Data, Mobiele toepassingen en Public Cloud ondersteunende innovaties.
Brugfunctie tussen business en ICT.
Klanten zoeken in het kader van digitale transformatie naar creatieve projecten die hun business kunnen transformeren en vooruithelpen. Ze doen hiervoor beroep op partners uit De Cronos Groep die kunnen mee denken, mee structureren en mee realiseren. Deze brugfunctie tussen business en ICT waar traditioneel de grote internationale integratoren actief zijn, wordt meer en meer vervuld door lokale partners zoals De Cronos Groep. In 2016 zijn er ook meerdere ambitieuze co-creatie projecten opgestart waarvan sommige reeds resulteerden in joint ventures met klanten.
Marketing en communicatie
Tenslotte wordt er ook verder geïnvesteerd in de versterking van digitale marketing en communicatie. Hiervoor worden digitale agentschappen opgezet en nieuwe medewerkers aangetrokken voor de snelle uitbouw van sectorkennis. De groep versterkt zich met creatief talent zoals sector marketeers, usability specialisten, grafische vormgevers, social media experts, service design specialisten en mobiele experts.
De lokale partner voor vele klanten.
De Cronos Groep is op deze manier uitgegroeid tot één van de grootste integratoren in de Benelux met een duidelijke focus op business innovatie en technologisch gedreven transformatie. De groep wordt gezien als de lokale partner die in competitie kan gaan met internationale spelers of die de dienstverlening van die spelers kan aanvullen.
België is de voornaamste afzetmarkt voor de groep en vertegenwoordigt 80% van de omzet. De groep heeft naast haar hoofdzetel in Kontich nog vestigingen in Brussel, Antwerpen, Gent, Leuven, Kortrijk & Hasselt en heeft daarnaast nog een groot aantal lokale vestigingen.
De groep investeert ook internationaal en bouwt momenteel lokale vestigingen uit in Luxemburg, Nederland, Spanje, Portugal, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de US. De internationale afzetmarkt groeit sterk en vertegenwoordigt al 20% van de omzet.
Meer dan 75% van de omzet wordt gerealiseerd bij privébedrijven, 15% komt van klanten bij overheden en 10% wordt gerealiseerd in samenwerking met Europese instellingen.
De Cronos Groep verwacht ook in 2017 sterke groeicijfers te kunnen neerleggen.
Gedetailleerde resultaten in bijlage.