19% groei voor De Cronos Groep in 2015
De Cronos Groep heeft vorig jaar een geconsolideerd zakencijfer van 406 miljoen euro gerealiseerd. Daarmee werd een omzetgroei van liefst 19% bijeen gewerkt. De bedrijfswinst steeg met 10 miljoen euro, van 23 miljoen in 2014 naar 33 miljoen in 2015. De nettowinst nam toe met 5,3 miljoen en klokte zo af op 14 miljoen euro. Om die groei waar te maken werden 800 nieuwe medewerkers aangetrokken in het voorbije jaar. De komende jaren wil de groep uit Kontich verder een expansieve koers blijven volgen. De nadruk ligt op autonome groei terwijl strategische acquisities en participaties niet uitgesloten zijn.
De 100% Belgische groep werd opgericht in 1991 met als doel een platform te zijn voor talentvolle mensen die willen doorgroeien in hun carrière, tot en met het ondernemerschap toe. Samen met die talentvolle mensen timmert de groep nu reeds 25 jaar aan weg.
Competitief voordeel voor klanten in een snel veranderende markt
De kernfocus van de groep is het oplossingsgericht toepassen van de nieuwste informatie- en communicatietechnologie in nauwe samenwerking met de business afdelingen en de informatica afdeling van klanten. Deze klanten kunnen hierdoor een competitief voordeel verwerven in een snel veranderende markt. Hiertoe werd de nodige zakelijke kennis opgebouwd op meerdere domeinen. We denken dan aan financieel beheer, HR en ERP omgevingen, en ook CRM oplossingen en e-commerce toepassingen. De groep investeert daarvoor sterk in nieuwe technologieën en toepassingsgebieden zoals blockchain, Internet of Things (IOT), Big Data, mobiele toepassingen en Public Cloud ondersteunende innovaties.
Digitale transformatie
Klanten zoeken in het kader van digitale transformatie naar creatieve projecten die hun business kunnen transformeren en vooruit helpen. Ze doen hiervoor beroep op partners uit De Cronos Groep die kunnen mee denken, mee structureren en mee realiseren. Deze brugfunctie tussen business en ICT waar traditioneel de grote internationale integratoren actief zijn wordt meer en meer vervuld door lokale partners zoals de Cronos groep. In 2015 zijn er ook enkele ambitieuze co-creatie projecten opgestart die resulteren in joint ventures met klanten.
Marketing en communicatie
Tenslotte wordt er ook stevig geïnvesteerd om de marketing en communicatie kant van de groep te versterken. Daartoe wordt versneld sector kennis opgebouwd en agencies opgezet die elke creatieve uitdaging aankunnen. De groep versterkt zich met sector marketeers, service design mensen, usability specialisten, grafische mensen, kunstenaars, social media experts, mobiele experts en nog veel meer creatief talent.
7500 klanten
De Cronos groep is op deze manier uitgegroeid tot één van de grootste integratoren in de Benelux met een duidelijke focus op business innovatie en technologisch gedreven transformatie. De groep wordt gezien als de lokale partner die in competitie kan gaan met internationale spelers of die de dienstverlening van die spelers kan aanvullen.
De groep bedient vandaag liefst 7500 klanten. België is de voornaamste afzetmarkt voor de groep en vertegenwoordigt 80% van de omzet. Luxemburg en Nederland vertegenwoordigen 20% van de omzet. Meer dan 75% van de omzet wordt gerealiseerd bij privé-bedrijven, 15% komt van klanten bij de overheid en 10% wordt gerealiseerd in samenwerking met Europese Instellingen.
De Cronos groep verwacht ook over 2016 sterke groei- en winstcijfers te kunnen neerleggen.
Gedetailleerde resultaten in bijlage.