Cronos en Hogeschool PXL zetten IT-onderwijs op zijn kop

Als het over onderwijs gaat dan zijn hippe termen zoals e-learning en blended learning nooit veraf. Maar wat betekent dat in de praktijk. De Hogeschool PXL wil verder gaan dan woorden alleen en zet samen met Cronos het IT-onderwijs alvast op zijn kop. De laatstejaarsstudenten Toegepaste Informatica van Hogeschool PX maken hun volledige afstudeerjaar vol binnen de e-commerce bedrijven Fenego en Elison uit de Cronos groep. Alle lessen, projecten en overlegmomenten met docenten vinden plaats in de kantoren van Fenego en Elision op de Corda Campus in Hasselt. Cronos en Hogeschool PXL integreren zo de onderwijs- en bedrijfswereld om door authentiek leren betere IT-professionals op te leiden.

Francis Vos (departementshoofd PXL-IT) stelt vast dat met het traditioneel altijd heeft over bruggen tussen onderwijs- en bedrijfswereld. Dit houdt in dat je erkent dat er een kloof is tussen beide werelden. "Als praktijkgerichte onderwijsinstelling doen wij daar niet aan mee. Meer nog: we blazen de bruggen op en gaan voor een volledige integratie van deze twee werelden”.

In mei maakten maakte Suzy Buteneers (Managing Partner Elision) als bedrijf kennis met het sociaal experiment “PXL breekt uit”. Algemeen directeur Ben Lambrechts sloot toen zijn gebouwen hermetisch af en dwong zo studenten en personeelsleden om creatieve oplossingen te zoeken, want alle lessen, projecten en evaluaties moesten wel doorgaan. "Als bedrijf dat sterk inzet op innovatie vonden wij dat geweldig. Het was dan ook een bewuste keuze dat we de lessen en projecten bij ons lieten doorgaan. We wisten op dat moment nog niet dat dit zou uitgroeien tot een structurele en innovatieve samenwerking”, aldus Buteneers.

"Laat ons onze ambities eens naast die van de hogeschool leggen, dacht Tim Goffings" (Managing Partner Fenego), en al vlug stond een ambitieus en voor Vlaanderen uniek project in de steigers. Binnen het kantoor op de Corda Campus werd geïnvesteerd in een ruimte voor een 40-tal studenten. De ruimte is aangepast aan lessen, praktijksessies, projecten, en nog veel meer. "Maar bovenal hebben we ingezet op integratie en interactie van onze collega’s met de studenten. De projecten die hier plaatsvinden zijn geënt op onze specifieke expertise. Voor de lessen wordt samengewerkt met de docenten en er wordt gebruik gemaakt van echte gevalstudies en praktijkervaring. Hier en daar schuiven onze collega’s ook aan in de lessen”, aldus Tim Goffings.

De studenten ervaren het inschuiven van het laatste opleidingsjaar in een bedrijfsomgeving als best speciaal. Ze breken in feite met de schoolse omgeving en proeven al wat van de bedrijfssfeer. Hun attitudes evolueren vanzelf naar een meer professionele benadering. Anderzijds maakt de creatieve omgeving ook dat de overgang niet al te bruusk verloopt.

Ben Lambrechts: “PXL-studenten zijn vanaf dag één “junior-collega’s” - zowat het kenmerk van onze hogeschool. In dit project wordt dit op een unieke manier doorgetrokken naar het werkveld”.

Op donderdag 15 oktober om 11u organiseren Fenego en Elision samen met de PXL een persmoment waarop u bent uitgenodigd.  Op dat ogenblik vinden er ook lessen plaats waardoor dit het ideale moment is om deze innovatieve onderwijsvorm live te zien en de ervaringen van alle partijen te capteren.

Adres: Corda Campus, gebouw Corda 1, Kempische Steenweg 311 B5.01, 3500 Hasselt

Bart Lambrecht