Niet op café, wel samen bewegen op de afterwork-agenda bij Cronos

‘Buiten de kantooruren gaan we duiken en ijsbeerzwemmen’

Met de collega’s een stapje in de wereld zetten om elkaar beter te leren kennen, gebeurt wel vaker. Ook bij De Cronos Groep wordt er na de kantooruren afgesproken, maar dan niet enkel om eens een babbeltje te slaan. Een groep mensen organiseert er na het werk op regelmatige basis sportieve activiteiten. ‘Het succes van onze afterwork is verbluffend’, zegt project verantwoordelijke Veerle Rovers. ‘Na de eerste bewegingscampagnes in 2015, hebben onze collega’s nu een sterke community gevormd die het goede voorbeeld voortzetten.’

Er ging een lampje branden bij de Cronos na de succesvolle MoovWalk- en MoovBike-campagne van vorig jaar. De sportieve uitdagingen inspireerden hen om ook op lange termijn samen te blijven bewegen. Cronos stimuleert haar medewerkers namelijk bewust met een gezondheidsgerichte communicatie, dit in samenwerking met de Gentse start-up Moov-IT. Er wordt ook een platform aangeboden om eigen ideeën op te lanceren. Dat mondde uit in een hele reeks activiteiten die een vaste plaats kregen op de Cronos-agenda.

‘Sindsdien wordt er maandelijks een Kubb-initiatie georganiseerd op slechts enkele passen van het gebouw in Kontich’, vertelt Rovers. ‘Collega’s van de meest uiteenlopende departementen leerden elkaar beter kennen en vormden een hechte groep. De sportuitjes volgen zich dan ook steeds sneller op, met onder meer badminton, spinning, ijsberenzwem en zelfs duiken op het programma.’

Gevarenzone

De community, die nu al meer dan honderd mensen voortbeweegt, motiveert elkaar om wekelijks aan lichaamsbeweging te doen. ‘Dat is niet altijd zo geweest’, herinnert Veerle zich. ‘Begin vorig jaar besloten we met Cronos meer te investeren in het welzijn van onze mensen. Daarom lanceerden we wandel- en fietscampagnes om sitting disease tegen te gaan, wat rugklachten en hartproblemen in de hand werkt. Meer dan tachtig procent van de deelnemers, zoals bij alle zittende beroepen, bevond zich al in de gevarenzone, dus er was dringend werk aan de winkel.’

Samen meer bewegen

Samen meer bewegen heeft voor een ware mentaliteitsverandering gezorgd bij Cronos. ‘Naast het feit dat de Cronosieten na de campagnes bewuster leerden omgaan met lichaamsbeweging, houden we hun via de community steeds op de hoogte van sportieve “Afterwork” initiatieven. “De ideeën en persoonlijke verhalen die boven komen drijven zijn keer op keer verrassend”, zegt Griet Vandenhouweele, oprichtster van Moov-IT die het concept van corporate communities ontwierp.

Zelfverdediging en bowling

Cronos is helemaal overtuigd dat gelukkige en gezonde werknemers alleen maar voordelen opleveren voor het bedrijf. ‘Daarom willen we graag deze gezonde afterwork verder ondersteunen’, zegt Rovers. ‘Er zijn heel wat topactiviteiten in het vooruitzicht, zoals zelfverdediging, beachvolley, en bowling. Nu we zien hoe sterk en enthousiast onze community in Kontich is, starten we ook sportieve bijeenkomsten in onze Gentse kantoren. De uitdaging is om in de toekomst voor de ganse groep activiteiten te organiseren op alle locaties in België en Nederland. We zijn trots op onze gezonde werknemers, en we willen niets liever dan hun welzijn via deze weg verder te stimuleren.’

Griet Vandenhouweele

Oprichter Moov-IT, Moov-IT