RMDY helpt horecazaken bij de digitale registratie van klanten

Op donderdag 23 juli 2020 werd beslist dat elke horecabezoeker zich zal moeten registreren in de strijd tegen de COVID-19 pandemie. Die regel ging amper twee dagen later al in werking, op zaterdag 25 juli 2020. UX-lead bij RMDY Jeroen Pets ging dan ook meteen aan de slag met de ontwikkeling van een gratis digitaal registratieplatform voor horecazaken.

Als ex-horecamedewerker en ICT’er, kon Jeroen niet gewoon toekijken hoe de horeca het opnieuw wat moeilijker kreeg, en dus ging hij donderdagavond nog aan de slag. In minder dan 24 uur ontwikkelde hij horecamelder.be, een gratis platform waar horecazaken zich kunnen inschrijven. De zaken ontvangen een QR-code waarmee hun klanten gemakkelijk en snel hun bezoek kunnen registreren. Met behulp van het juristenteam van DeJuristen en de privacycommissie, is de website ook helemaal GDPR-proof. “Bovendien worden de beveiligde, opgeslagen gegevens na veertien dagen onherroepelijk vernietigd. Zowel de horecazaak als de overheid kan indien nodig de gegevens opvragen.”

Met dit platform verlicht RMDY het extra werk van de horeca-uitbaters. Geen papieren formulieren overhandigen en bijhouden. Geen onleesbare gegevens. Helemaal veilig, snel en gemakkelijk. Horecabezoekers zelf geven er hun naam en telefoonnummer of e- mailadres in. Enkel het strikt noodzakelijke en wettelijke dus.

Ondertussen zijn er meer dan 200 geregistreerde horecazaken op het platform, en elke dag komen er bij. “Momenteel verwerken we dit manueel, dus het was een behoorlijk druk weekend. Maar ik ben blij dat ik zo mijn steentje kan bijdragen aan de horeca”, aldus Jeroen Pets. Ondertussen blijft hij samen met wat vrijwillige handen verder sleutelen aan de optimalisatie van de website en kwam reeds de vraag voor een Franstalige versie.

Horecazaken kunnen zich registeren via www.horecamelder.be

Jeroen Pets

Pauline De Smet