UC Leuven-Limburg en Cronos organiseren de grootste hackaton van het land.

Hogeschool UC Leuven-Limburg en bedrijven, Cronos, IBM, ING, en AB Inbev dagen 350 IT-studenten uit om reële cases op te lossen gedurende een hackaton die de projectweek van IT opleiding aan de hogeschool afsluit.

Een degelijke technische opleiding is al lang niet meer de enige sleutel tot een succesvolle carriëre in informatica. Programmeurs moeten problemen kunnen analyseren, oplossingen verzinnen en effectief communiceren. Om haar studenten hierop maximaal voor te bereiden organiseert de opleiding Toegepaste Informatica van UC Leuven-Limburg, Campus Gasthuisberg samen met de informatica-integrator Cronos een hackaton. Gedurende de wedstrijd werken teams software- en websiteontwikkelaars aan cases die recht van de werkvloer komen.

De hackaton van UC Leuven-Limburg maakt deel uit van een projectweek die op 9 maart start. De studenten beginnen die dag met een teambuilding activiteit. Daarna pitchen de partner bedrijven (IBM, ING, en AB Inbev) de projecten en maken de studenten in team hun keuze. Medewerkers van IBM, ING en AB Inbev leren de studenten ook hoe ze zelf hun project duidelijk presenteren. Op dinsdag en woensdag verrichten de studenten voorbereidend denkwerk en op donderdag en vrijdag de hackaton echt los ... op een geheime locatie. Tussendoor zijn er evaluatie momenten en presentaties. Op vrijdagmiddag bekroont een jury van experten de drie beste applicaties. Elk winnend team krijgt een tablet computer. De week wordt afgesloten met een party.

Cronos is niet aan haar proefstuk toe in het organiseren van dit soort innovatieve events voor informatici. Recent ontving het IT bedrijf 171 studenten van diverse Vlaamse hogescholen op haar campus in Kontich, en werden gelijkaardige events opgezet voor bedrijven. Met 350 deelnemers wordt deze hackaton de grootste in België.

“Voor de studenten is de hackaton een mooie kennismaking met hun toekomstige werkgevers – en omgekeerd.” zegt Jan Rauter van Cronos: “Meedoen aan dit soort van wedstrijd staat sowieso goed op je CV. De student heeft meteen een verhaal te vertellen aan een potentiële werkgever.”

De studenten werken hun projecten af op donderdag 12 maart van 7:30 tot 18:00 en vrijdag de 13e. De winnende teams worden bekendgemaakt op vrijdag 13 maart om 14:30. De (geheime) locatie in het Leuvense sturen wij u graag na.