De Cronos Groep beloont en motiveert haar medewerkers op de Car Free Day 2015

Focus op bewust gezond bezig zijn door medewerkers 'op eigen kracht' naar het werk te laten komen.

'Laat op 17 september eens je auto thuis en verplaats je op eigen kracht naar kantoor.' Dat is de boodschap de De Cronos Groep brengt naar al haar medewerkers. Om die boodschap kracht bij te zetten zet de groep haar medewerkers op unieke wijze in de bloemetjes met bewustmakende activiteiten rond gezondheid en beter leven. Het welzijn van alle medewerkers in de groep is prioritair, en dus een investering waard.

Zoveel mogelijk werknemers meer doen bewegen en hen op een ludieke manier een geweten schoppen over welzijn. Dat is een doelstelling die de Cronos Groep zich heeft voorgenomen. Een gelegenheid zoals de Car Free Day kan de groep dus niet zomaar voorbij laten gaan. Op 17 september 2015 is het zover, en worden de Cronos medewerkers met een heleboel verrassingen verwend als ze (deels) met de fiets of te voet naar het werk komen.

Ontbijt, yoga, fietsonderhoud en Segway

'Geen eenvoudige opdracht voor de collega’s, aangezien de meerderheid op tientallen kilometers van kantoor wonen en vaak ook aan het werk zijn bij klanten', verzekert Veerle Rovers, employee benefits manager bij de Cronos Groep. 'Maar als ze de moeite doen om al een stuk van hun traject op eigen krachten af te leggen, worden ze ’s morgens al met een gratis ontbijt verwelkomd op onze campus in Kontich.' Ook in de andere locaties wordt ervoor gezorgd dat deelnemers gratis kunnen ontbijten.

Zelfs als de werknemers van ver komen met de auto, of ze moeten een klant bezoeken, wordt ervoor gezorgd dat ze eenvoudig kunnen deelnemen aan de Car Free Day. Bijvoorbeeld door hun auto verder van hun eindbestemming te parkeren. Via een specifieke website worden allerlei tips & tricks aangerijkt om de rest van het traject op eigen kracht af te leggen. Zo kunnen kleine veranderingen in dagelijkse gewoontes een groot verschil maken voor de gezondheid van de medewerkers.

Over de middag kunnen ze op de hoofdcampus in Kontich genieten van allerhande activiteiten, zoals een kubb-wedstrijdje of een gratis outdoor yogasessie. Met de fiets? Dan laat je ondertussen je tweewieler labelen en de ketting smeren! Verder is er ook de gelegenheid om een Segway uit te testen die dag, een manier om je rechtstaand te verplaatsen. B2Bike komt dan weer langs met een volledig aanbod elektrische-, plooi en andere fietsen en ook de gemeente Kontich draagt een steentje bij aan het stimuleren van (fiets)mobiliteit in de gemeente.

Een strategie voor welzijn

Het is niet toevallig dat Cronos zoveel belang hecht aan deze Car Free Day 2015. De activiteiten kaderen in een bredere strategie voor het welzijn van de medewerkers. Om beweging te promoten werkt Cronos samen het bedrijf Moov-IT, die met de medewerkers doelgericht werkt aan het aspect beweging. 'De afgelopen maanden motiveerden we onze medewerkers met wandel- en fietsuitdagingen om meer van achter hun computer te komen’, zegt Griet Vandenhouweele, oprichter van Moov-IT. Niet zonder succes want de deelnemers zetten nu maar liefst 2.000 stappen meer per dag en er is een duidelijke bewustzijnsverandering als het op gezondheid aankomt. Op de Car Free Day wil het bedrijf die lijn doortrekken.

Griet Vandenhouweele

Oprichter Moov-IT, Moov-IT