Unizo Antwerpen en InfoFarm helpen KMOs op weg met AI en Machine Learning

Beter datagebruik leidt tot meer winst en lagere kosten, hoe haal je alles uit jouw data?

Bedrijven laten tot 80%* van hun beschikbare data ongebruikt liggen. Wat als een bedrijf diezelfde data kan inzetten voor extra waardecreatie voor klanten? Unizo provincie Antwerpen en InfoFarm tonen het belang van data & AI voor de KMO.

De coronacrisis duwde veel KMOs in een digitale versnelling. Face-to-face contacten en service werden vervangen door digitale alternatieven. Digitale interacties met klanten stegen met maar liefst 72%*. Op die digitale snelweg moeten KMO's vaak opboksen tegen grote, internationale spelers. Dat hoeft geen nadeel te zijn. Aandacht voor lokaal en korte keten zijn troeven die in de lift zitten. Maar het wordt wel belangrijker om je klant nog beter te kennen en te begrijpen. Met die kennis kan je jouw bedrijfsprocessen beter optimaliseren. Het gebruik van data en AI is daarbij heel belangrijk. Door het gebruik van data maak je het mogelijk om een gepersonaliseerd aanbod te voorzien voor elke klant. Je kan verkoopcijfers gaan voorspellen, je productieproces gaan optimaliseren of fouten proactief opsporen.

"We merken dat onze klanten heel sterk zoeken naar manieren om hun klanten beter te leren kennen en hen persoonlijker te gaan bereiken. We zien ook de trend om aan de hand van die data bijkomende services aan te bieden, of zelfs een verdienmodel rond die data te gaan bouwen", aldus Ben Vermeersch, Managing Partner bij InfoFarm.

Data Analytics Quickscan

Om KMO's te ondersteunen in hun datagedreven transformatie ontwikkelde Unizo provincie Antwerpen in samenwerking met InfoFarm de Data Analytics Quickscan. "We moeten weg van de pure technologische benadering van data. De technologie is een middel. Het doel is je sterker in de markt te kunnen zetten door op basis van data extra meerwaarde te kunnen creëren voor je klanten en je bedrijf", zegt Carl Van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen". "Aan de hand van enkele eenvoudige vragen peilt de Quickscan naar de maturiteit van de KMO op vlak van data, aldus Ben Vermeersch, managing partner Infofarm. "Na het invullen van de Quickscan krijgt elke KMO een persoonlijke score en een aantal tips op maat om meer waarde uit hun data te halen.

Eén van die KMOs is Flexsoft. Deze KMO uit Gent ontwikkelde reeds een softwarepakket voor advocaten, en zocht een manier om de data die ze hun klanten genereerden efficiënter in te zetten. “We hadden zelf geen kennis van AI of machine learning en namen daarom contact op met InfoFarm om samen met ons te kijken wat de mogelijkheden waren” zegt Alexander Desaver, oprichter van Flexsoft. “In een interactieve workshop keken we wat mogelijk was met deze data. Daaruit vloeide dan het idee om de tijdsregistratie van onze klanten te gaan automatiseren op basis van hun office activiteiten (e-mail, vergaderingen,…) gedurende de dag. Flexsoft ontwikkelde dit concept verder in een nieuwe tool voor tijdsregistratie genaamd Lexor. “Door het gebruik van data en AI kunnen we nu een veel betere dienstverlening bieden aan onze klanten. We hebben onze doelgroep zelfs kunnen verbreden, want ook buiten de advocatuur is accurate tijdsregistratie belangrijk.” blikt Alexander tevreden terug op dit traject.

Actuasessie

Unizo provincie Antwerpen en InfoFarm organiseren op 8 juni ook een Actuasessie voor de KMO met praktische tips over hoe de ondernemer data kan inzetten om zijn bedrijf sterker te maken. Inschrijven voor die sessie kan via de website van Unizo.

InfoFarm, een bedrijf uit Kontich dat bedrijven helpt in hun transformatie naar een data-gedreven organisatie, ontwikkelde ook een ondersteuningspakket gericht op de KMO. Dit pakket bestaat uit gratis advies, inspiratiesessies en trainingen, en de complete uitwerking van een specifieke oplossing.

Over Unizo provincie Antwerpen

Als de grootste ondernemersorganisatie wil UNIZO de onmisbare en vernieuwende partner zijn van, voor en door zelfstandige ondernemers. Met ons provinciaal team begeleiden we jaarlijks een 1.000 ondernemers. Van starters over groeiers tot overdracht. Elk jaar nemen een 200 ondernemers deel aan onze lerende netwerken van het Ondernemersforum waar ervaringsuitwisseling centraal staat. En met onze méér dan 30 lokale ondernemersverenigingen houden we de vinger aan de pols zodat we zowel lokaal als regionaal en nationaal de belangen van ondernemers verdedigen. UNIZO verenigt, verdedigt en versterkt ondernemers.

Over InfoFarm

InfoFarm, opgericht in 2014, is een data consulting bedrijf dat bedrijven helpt om meer datagedreven te werken.Dat doet InfoFarm enerzijds door mee de data-strategie te gaan bepalen en bedrijven een structuur te helpen opzetten waarin beslissingen onderbouwd genomen kunnen worden op basis van data en niet op basis van boekgevoel.Anderzijds heeft InfoFarm de nodige technische expertise om ondersteunende data platformen op te zetten om data vindbaar en verwerkbaar te maken. InfoFarm bouwt ook AI toepassingen bovenop deze platformen.Infofarm heeft een fijne mix van Data Engineering profielen met een achtergrond in computerwetenschappen en Data Science profielen met een kwantitatieve achtergrond. Dankzij de combinatie van hun technische en wetenschappelijke ervaring kan Infofarm datagedreven softwareoplossingen en -platformen bouwen die een meerwaarde betekenen voor klanten.Infofarm bouwde reeds oplossingen voor verschillende klanten binnen verscheidene industrieën zoals Digipolis, Telenet, VDAB, Johnson en Johnson, Vlaams Energie en Klimaatagentschap en meer.

*80% https://www2.deloitte.com/be/en/pages/strategy-operations/articles/the-data-economy.html

*72% https://www.mckinsey.com/business-functions/strategy-and-corporate-finance/our-insights/how-covid-19-has-pushed-companies-over-the-technology-tipping-point-and-transformed-business-forever

Youssef Chatar

Unizo Antwerpen